bloemknoppen

  • henriette tesselaar

    Voor de eerste keer heb ik twee fuchsias op stam overgehouden van vorig jaar.

    De planten zitten al vol bloemknoppen, maar draagt nauwelijks blad.

    Wat is de beste manier om er voor te zorgen dat ik ook deze zomer van deze planten kan genieten?

  • Nico

    Ik heb er zelf ook enkele overgehouden met nog wel wat blad eraan. Over enkele weken gaan die van mij naar buiten, maar pas op voor teveel zon en nachtvorst. Het laatste daar kunnen ze (in de pot) echt niet tegen.

    De kracht om te groeien en blaadjes te maken komt vanuit de plant. Zelf snoei ik hem in vorm, zodat hij van het voorjaar toch weer krachtig uitloopt. Hoe leuk de bloemetjes nu ook zijn, ik zou ze eraf halen omdat de enrgie moet gaan zitten in nieuwe scheuten met blaadjes. Geef af en toe wat water zodat de kluit niet uitdroogt. Pas voeding geven als we een aantal weken verder zijn. Als de plant vorig jaar verse potgrond heeft gekregen, dan kan hij nog wel en jaartje verder, anders kun je ook verpotten en verse (goede) potgrond geven (geen “bouwmarkt-potgrond”).

    Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat…

    Nico

  • goof

    bloemknoppen vewijderen en de als ze gaan groeien bij het derde bladpaar hetgroeitopje uitnijpen ,dit kun je een paar keer herhalen om een mooie kroon te krijgen, ik heb twee stamfuchsia al tien jaar in de zelfde pot staan die krijgen nu gedroogde koemest en half april geef ik ze fuchsia mest .

    Goof.