fuchsia van volle grond naar pot?

  • margriet

    Ik heb 5 fuchsia's dit jaar in de volle grond gezet, maar heb daar spijt van omdat ik vind dat ze zo niet tot hun recht komen. Ik wil ze graag terug in een pot zetten. Is dit mogelijk, en kun je dit tijdens de zomer doen, of zal ik wachten tot ik ze ga laten overwinteren in de kas, en hoe doe ik dat dan?. Kunnen ze dan gewoon in een pot gezet worden, moet je de kluit dan afschudden en nieuwe potgrond toevoegen?

  • Goof

    Margriet,als je de planten met een kluit uit de grond kunt halen kun je ze nu overplanten,anders kun je beter wachten tot het najaar.

    Goof

  • elise

    Hallo allemaal Ik elise haal mijn planten al jaren bij een vermeerderaar en kweeker van fuchia,s en heb in de loop der jaren dus heel wat geleerd.

    Verkleurde bladeren

    Veel van jullie hebben last van gele bladeren of blad wat te snel afvalt. Dit kan verschillende oorzaken zijn maar meestal is dit een feit van geen genoeg voeding meer in de potgrond van de plant. De plant heeft regelmatig voeding nodig om te groeien en bloeien.

    Daarnaast komt dit bladverlies ook voor bij mensen die niet op de juiste manier de plant water geeft. Maar ook zonlicht is bij sommige planten NIET goed. of juist teveel wind dit beschadigd de plant.

    Ziekte Roest

    Kijk bij verkleuring van blad of het geen roodbruine kleur heeft Deze ziekte heet roest (het heeft ook de kleur van roest) en als je fuchsia dit heeft is het eigenlijk einde plant. Ook is deze ziekte erg besmettelijk en dit kan dus ten koste gaan van al je planten.Dus als je dit vind meteen de plant apart zetten Bij ontdekking kan je de plant besproeien met een middel dat roest dood maar meestal lukt dit niet en is het einde plant.

    Water geven

    Met regen kan je de plant lekker buiten laten drinken en dit water kan gewoon zonder problemen de plant raken bv op zijn bladen enz. maar bij kraanwater mag je de plant NOOIT raken. Gebeurd dit toch dan krijg je meteen een reactie (bladverlies /afsterven van de gehele plant). Probeer de plant alleen regenwater te geven zet bv een regenton aan je regenpijp vast.

    Ook kan je schaden krijgen bij teveel water het blad hangt slap en verkleurt / sterft. 

    Licht / Zonlicht

    Ook kunnen NIET ALLE fuchsia,s in de volle zon. Sommige mogen uitsluitend in de schaduw of half zon /schaduw en andere kunnen wel de zon verdragen. Bv Witte en zacht roze, zachte tinten NOOIT in de zon doe je dit wel dan verbrand de plant. Hij krijgt letterlijk gele bladeren en verkleuring op het blad en de bloemen zijn niet meer hun eigen kleur.

    Planten die de kleur bv. Paars hebben deze kan de zon wel verdragen maar uiteraard als de zon onder is dan wat water geven net genoeg dat bij bv de hangers het water net onder uit de pot druppeld, en uiteraard ook voeding.

    Winter;

    Niet alle planten zijn  winterhard dus wil je ze proberen over te houden voor volgend jaar zet de plant in de herfst al binnen op een koele droge plek (schuur enz) wel liefst met een raam voor wat licht en weinig water geven. In de lente kan de plant weer naar buiten met water en voeding.

    Wel of niet in de volle grond

    Vaste fuchsia kan je in de volle grond zetten. Maar opnieuw is de plaats en voeding erg belangerijk. Ook kunnen meerdere planten (zelfde soort) bij elkaar in 1 pot maar opnieuw wel op de juiste plaats zetten.(zie boven).

    Verpotten van de plant

    Meestal is dit al gedaan en kan je de plant voor dat jaar gewoon laten staan Met uiteraard om de paar maanden wat voeding aan het water toevoegen als je de plant water geeft.Wil je toch de plant verpotten dan een pot die 1 slag meer dan waar de plant nu in staat De maat van de pot staat altijd vermeld onder op de bodem van de pot.

    Als je de plant uit zijn pot haald  de wortels/ kluit intact laten en de grond niet aandrukken De grond zit lichtjes in de pot dan de oude pot in het midden van de nieuwe pot uiteraard zonder plant dan in zijn geheel vullen met aarde Dan de oude pot eruit halen en je kunt de plant erin zetten. Nogmaals niet aandrukken maar de plant altijd steun geven met een (planten)stok en dit vastzetten met de daarvoor bedoelde klemmetjes.

    Maar ook hier is het toverwoord VOEDING Het gaat er niet om in hoeveel aarde de plant staat maar of je de plant voeding geeft de aarde / potgrond is uitsluitend om deplant houvast te geven Het is de voeding die de plant doet groeien en bloeien. Daarnaast watergeven , zonlicht en wind.