stekken op oase

  • Astrid

    Hallo allemaal als je stekt op oase krijgen de stekjes dan geen water wortels ?

  • sigrid

    Dat klopt, hetzelfde gebeurd als je stekt in cocopeat.

    Sigrid.

  • jos

    Wij stekken al verschillende jaren fuchsia's in cocopeat en dit met zeer goede resultaten .

    Stekken in steekschuim (oasis) kan ook wel , ze krijgen inderdaad waterwortels , en die passen zich zeer moeilijk terug aan grond aan , zodat er zeerveel uitval zal zijn met oppotten .

    Fuchsia zouden zelf in een potje met water wortelen , geeft later hetzelfde probleem met oppotten .

    Jos

  • Goof

    Ik stek altijd in cocopeat compost en heb nooit problemen met het bewortelen van de planten.

    Goof

  • Nick

    Stekken op oase houdt in dat het steeltje van de stek door de oase wordt gestoken.

    De onderkant van de stek “hangt”dus gewoon in het water en er ontwikkelen zich dus waterwortels!

    Als de worteltjes ong. een halve cm. lang zijn zo snel mogelijk oppotten in goede potgrond.

    Op die manier zal de wortelgroei zich probleemloos vrij vlot verder ontwikkelen.

    Meestal laat men waterwortels veel te lang doorgroeien in water en daardoor gaat de verdere groei daarna in potgrond (meestal )fout.

    Gr. Nick

  • Astrid

    Bedankt voor de tip ik ga cocpeat proberen . Mengen jullie dit ook door de potgrond ? Zelf gebruik ik perliet door de grond Groeten Astrid

  • Nick

    Astrid,

    Cocopeat is potgrond op basis van kokosnootvezels.

    Kun je dus gebruiken als potgrond en hoef je niet te mengen met gewone potgrond, is ook niet nodig.

    Is verkrijgbaar met- en ook zonder toegevoegde bemesting.

    Gr. Nick

  • Goof

    Als stekgrond moet je geen kokos potgrond maar kokos vezels gebruiken ,dus kokos zonder toevoeging van meststoffen.

    ik gebruik kokos compost dat bestaat alleen uit kokosvezel zonder verdere toevoeging

    Goof

  • jacob.werkman

    ik heb het ook eens geprobeerd, maar helaas heel veel stekjes lieten het afweten. Dus nooit weer, ik doe nou stekgrond vermengd met cocos……… en dat gaat prima, ik heb 40 stekken de winter doorgeloost en en heb er 3 verloren de ze komen al weer behoorlijk in lente stemming.