winterberging

  • jacob.werkman

    hallo vrienden en vriendinnen, nu het weer kouder wordt is de rust tijd voor onze fuchias een feit.Ik heb laatst eens gevraagd als ik fuchias in beuken bladeren kon laten overwinteren, maar ik kreeg geen antwoord,ik heb de oude planten in deze kist met bladeren geplaats de rest staat nog in volle bloei, bij een temperatuur van 10 graden,vocht 70%.

  • Goof

    Jacob,als je hier geen antwoord krijgt betekent dat er niemand een antwoord weet, ook ik kan je over deze vraag geen goed antwoord geven ,maar ik ben bang dat als je beuken of ander blad gebruikt je kans loopt dat er schimmel in komt.turf is volgens mij nog het beste om de planten in op te bergen

    Goof

  • astrid

    Hallo Jacob Ik heb een tijdje geleden toen ik keek naar de filmpjes op dit forum rechts boven onder video , belande ik bij een duitse ik denk kweeker die over alles filmpjes heeft gemaakt ,ook over de winterberging . Deze man deed inderdaad boomblad over de planten die hij in een zelfgemaakte kast buiten deed en ze kwamen er weer goed uit ,de planten deed hij uit de pot in een zak en plat boven elkaar met boomblad er tussen dus ga zelf eens kijken er zijn heelveel leuke filmpjes Groetjes Astrid

  • jacob.werkman

    hallo goof en astrid, bedankt voor de reactie, ik heb dit filmpje gezien, van daar mijn vraag ik las laatst ergens dat je speciaal beuken blad moet gebruiken, en dacht mischien kan dit iets los maken. Maar nogmaals hel hartelijk bedankt.

    ik heb nog steds en 60 planten in de volle bloei,en ook de stekken doen het zer goed.

  • Aukje

    Ik had vorige maand eerst alle fuchsia's(zo'n 40 stuks) opnieuw opgepot in kleinere potten voor de overwintering.Maar dit nam me nog te veel ruimte in.Dus heb ik gistermiddag de tuinstoelkussen uit de kist gehaald,en de fuchsia's van modder/potten ontdaan en “ingekuilt”in de kist.Ik heb voor opvulling houtspaanders gebruikt,omdat de turfmolm die je tegenwoordig nog kunt krijgen te vochtig is,en de planten dan gaan schimmelen.Fuchsia's wil ik zo droog mogelijk de winter door halen als ze niet in potten staan.

    Voor jaren terug kuilde ik ze in in een oude vriezer met turfmolm.En ik had altijd goede resultaten.

    Ik wil dus nu uitproberen of het met houtspaanders ook zo goed gaat.