Toven

  • Astrid

    Hallo allemaal .

    Ik heb al jaren Toven ,maar het lukt me niet om er een goed gevormde plant van te maken ,omdat als hij bloeit de takken zo zwaar worden dat ze breken.

    Toven heeft voor een fuchia hele grote bloemen . Ik heb er zelfs al eens een boompje van gemaakt , het gaat goed tot dat hij bloeit en met wind breken de takken al als er alleen knoppen aan zitten . Weet iemand raad want ik wil hem niet kwijt hij is zo mooi …alvast bedankt .

    Astrid

  • coen

    Zou het kunnen zijn dat je de planten wat veel stikstof geeft? Van veel stikstofgroeien de planten geweldig. Alleen heeft het nadelen. Door een teveel aan stikstof veranderd de structuur van de cellen in de takken. Ze worden langwerpig en deze vorm maakt de takken bros. Mensen die klagen over brekende takken bij veel wind blijken bij navraag meestal veel stikstof aan hun planten te geven. Koemest, beendermeel bloedmeel of langdurig bemesten met b.v. 30-10-10 kan leiden tot de vorming van broze takken. Een tweede nadeel van te veel stikstof is dat, de planten stikstof omzetten in suikers. Daar zijn alle zuigende insecten zoals witte vlieg e.d.gek op.

  • Astrid

    Bedankt voor je reactie Coen .

    Ik heb twee maanden geleden mijn planten beender meel gegeven voor de wortelgroei en ik geef niet eens iedere week 20 20 20 voeding en nu krijgen ze voorlopig niets want door het weer van de afgelopen dagen zijn ze doorweekt en er komt nog meer regen. Ik heb inderdaad meer planten die een beetje slap van tak zijn maar die breken niet zo snel als Toven . De bloemen van Toven zijn wel heel erg groot ze moeten denk ik ondersteuning van gaas of zo krijgen .

    Van witte vlieg heb ik niet zoveel last gelukkig .

    groeten Astrid