Verzopen planten,

  • Ron

    Beste mensen,

    Door de hitte van de gfgelopen dagen heb ik een paar van mijn planten verzopen. De bladeren beginnen slap te hangen en de knoppen vallen eraf enz, enz. Ik heb ze daarna gesnoeid, redelijk kort. Mijn vraag is of iemand weet of de plant dan terug komt of dat hij voor altijd verloren is?

    Als ik aan de takjes krap is het sappig groen dus ze leven nu nog wel. Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik ben zo al 10 planten kwijtgeraakt en het valt me op dat het allemaal hangers in witte potten zijn. Kan het daar ook mee te maken hebben??

    Alvast bedankt voor jullie reactie en geniet zoveel het warme weer het toelaat.

    Groeten Ron.

  • Els Ouwehand

    Door te veel water kunnen de wortels gaan rotten (de wortels worden dan licht bruin). Als de aarde na het te veel aan water gelijk in de kranten is gewikkeld en nu niet meer nat is, zou die schade beperkt moeten zijn en zou de plant nu weer uit kunnen gaan lopen.

    De kleur van de pot is wel belangrijk, als je bijv. zwarte potten neemt, zwart houdt warmte vast, de aarde in de pot wordt warmer en verdampt dan meer water.

    Dus planten in lichte potten, zoals bij jou wit, zouden dus in verhouding minder water moeten krijgen.

    Bij mij zelf valt het op, dat ook de ene fuchsia meer water nodig heeft als de andere en dat is niet alleen afhankelijk van de grote van de plant. Daarom check ik altijd als ik 's avonds water geef of de aarde vochtig is of niet.

    Ik hoop voor je dat je planten nog gaan uitlopen. Het is altijd jammer als je planten verliest en meestal zijn het dan ook nog je mooiste :-(

    Met vriendelijk groet,

    Els

  • Ron

    Hallo Els,

    Alles wat je hiervoor beschreef heb ik gedaan en nu staan ze als “winterklare” planten onder een grote struik, dus in de schaduw. Heb ze allemaal verpot in nieuwe goeie grond en de wortels waren niet bruin. Alleen zag ik geen witte haarworteltjes, gewoon een kluit met wortels. Ik hoop dus dat het nog wat wordt, want het is precies zo je zegt; het zijn juist die planten waar je het meest trots op bent of die het mooist erbij stonden. Als ik eraan denk springen de tranen bijna in mijn ogen. En ja, volgend jaar kan je wel weer stekjes kopen maar dat is toch anders. Maar goed, ik hoop dat het nog wat wordt anders heb ik deze winter ruimte over en dat is dan ook voor het eerst.

    Groeten en bedankt voor je reactie. Ron.

  • Sanne

    Hallo Ron, wat vervelend dat je planten zijn verzopen maar je moet maar zo denken liever verzopen planten als zelf verzuipen!!!!!!!! dit is een groninger reactie. Ik hoop dat het verder goed gaat met je planten.Eerst met je vinger de aarde voelen voordat je water geeft, dan loop je minder resico dat je ze verzuipen

    Laat de moed niet zakken er komen andere tijden.

    Gr. Sanne

  • Goof

    Ik denk niet dat de planten alleen van het vele water dood gaan ook de felle zon en de hitte dragen daar zeker aan bij, er zijn veel fuchsia liefhebber waar planten dood gaan.

    Goof.

  • Guarnere

    Haha jij ook al, Heb mijn planten ook veropen.. dacht kan wel wat bij met die hitte, maar nee :P